Pochybný mýtný tendr: Všichni i nadále drží ‚bobříku mlčenlivosti‘

Na NDS se valí jeden problém za druhým – nevypořádané finance při stavbě tunelu Čebrať, „ztrácející se“ miliony ve Višňově a nyní i pochybný mýtný tendr.

K výsledku mýtného tendru, ve kterém vyhrála dceřiná společnost SkyTollu, se zatím nikdo nechce vyjádřit.
V posledních týdnech se valí na ministerstvo dopravy, přesněji spíše na Národní dálniční společnost jeden velký problém za druhým. Před necelým měsícem jsme psali o tom, že některé práce na tunelu Čebrať (součást budovaného úseku dálnice D1 Hubová – Ivachnová) jsou kvůli penězům pozastaveny. Už na přelomu let se totiž objevily první informace o sporu mezi zadavatelem stavby a zhotovitelem (společnost Váhostav – SK), který se týká právě financování tohoto komplikovaného tunelu. Na přelomu let dokonce Doležal prohlásil, že zvažuje vypovězení smlouvy se zhotovitelem. A spor kulminuje právě teď, ačkoli obě strany svorně deklarují společný zájem dokončit stavbu.
Subdodavatelé podílející se na stavbě tunelu Višňové nedostali za svou práci již delší dobu zaplaceno a hrozí další zdržení stavby, dokonce částečné pozastavení prací. V úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, jehož součástí je i tunel Višňové, se však aktuálně pracuje, ukládají se nosníky na mostech.

A to i přesto, že stát posílá dohodnuté částky na účet společnosti Skanska řádně a včas. „Smluvní partner NDS je společnost Skanska. My si plníme závazky vůči Skanska, Skanska si plní závazky vůči Poor. Poor si podle informací, které máme od Skanska, plní závazky vůči společnosti Tubau,“ řekl ministr dopravy Andrej Doležal s tím, že nevylučuje ani trestněprávní dohru celé záležitosti.

A aby to nebylo málo, tak před pár dny byl zveřejněn vítěz mýtného tendru, což okamžitě vyvolalo velké kontroverze. Zvítězila v něm totiž de facto dceřiná společnost SkyTollu, česká firma CzechToll. Pochybnosti budí nejen tento fakt, ale také to, že do finále takto důležité soutěže se dostaly jen tři nabídky a navíc na zapojení se do ní nebyl dostatek času. Přípravu tendru již podrobili kritice Nadace Zastavme korupce a také Slovensko.Digital.

Tak jako v případě tunelu Čebrať a v podstatě i Višňového se kompetentní zástupci státu k celé problematice nechtějí vyjadřovat – buď proto, že se tak dohodli s druhou stranou, nebo proto, že nemají relevantní informace, případně jim to zakazuje smlouva, respektive nastavení soutěže.

V případě mýtného tendru „vzhledem k faktu, že aktuálně plyne desetidenní lhůta pro možné podání námitky proti výsledku, máme za to, že ze strany NDS je korektní do momentu uplynutí lhůty nevyjadřovat se detailně k předmětné zakázce a k výsledku veřejných zakázek,“ řekla mluvčí NDS Eva Žgravčáková a stejně se vyjádřilo i ministerstvo dopravy.

Desetidenní lhůta uplynula a co se nestalo? ZPřibližně dvě hodiny před vypršením zákonné 10-ti denní lhůty pro podání námitek tak udělal jeden z uchazečů a tak se resort dopravy k tomuto tématu nemůže vyjádřit. Vyplývá to ze stanoviska ministra dopravy Andreje Doležala (nominant Jsme rodina), „My tento fakt respektujeme. V praxi to znamená, že obstarávání pokračuje a za jeho definitivní ukončení budeme považovat až uzavření smlouvy s úspěšným uchazečem,“ konstatoval Doležal.

A co bude dál? Národní dálniční společnost neprodleně doručí Úřadu pro veřejné zakázky své odborné vyjádření spolu s dokumentací, následkem čehož Úřad pro veřejné zakázky námitku uchazeče posoudí a vydá rozhodnutí. „Až do pravomocného ukončení všech zákonných procesů se bohužel ministerstvo dopravy nemůže k celé věci vyjadřovat, aby ve smyslu zákona o veřejných zakázkách nenarušilo hospodářskou soutěž,“ doplnil Doležal.

My budeme nadále se zájmem čekat na zdůvodnění, proč navzdory obrovské a opakovaně deklarované nespokojenosti státních úředníků s přístupem společnosti SkyToll a jejími praktikami nakonec v novém mýtném tendru vyhrála její dceřiná společnost a proč byl tendr časově nastaven tak, že většina silných hráčů v této oblasti se do něj ani nezapojila a ve finále byly hodnoceny jen tři nabídky.

Latest articles

Similar articles

Subscribe to our newsletter

Instagram