Čínské Geely konkuruje Tesle. Do vesmíru vypustilo satelity

Zdá se, že boj o první plně funkční auto s autopilotem se bude dříve než na cestách odehrávat na oběžné dráze. Čínské Geely, které vlastní i Volvo, Polestar či Lotus a je největším soukromým akcionářem Mercedesu-Benzu a Smartu, vypustilo totiž první satelity

Čínská automobilka Geely, která se ve velkém angažuje v Evropě přes značky Volvo, Lotus, Smart, Polestar nebo Lynk&Co se chce dostat do vedení v boji o autonomní řízení. Autam s autopilotem však nebudou stačit jen senzory, kamery a laserové radary. Zdá se, že posun může přijít „shora“. Geely proto oznámilo, že do vesmíru úspěšně vypustilo první satelity, které mají sloužit právě autonomnímu řízení. Jak přesně to má fungovat, zatím neprozradilo.

V každém případě Geely vyslalo na nízkou oběžnou dráhu devět autorsky vyvinutých satelitů GeeSAT-1. Stalo se tak po Tesle druhou automobilkou na světě, která má něco společného s vesmírem. Do roku 2025 chce provozovat 63 satelitů a do konce dekády jich má být celkem 240. Zatímco však Tesla vypouští satelity Starlink prostřednictvím vlastní společnosti SpaceX, Geely využilo raketu Long March 2C čínského státního subjektu. Start se uskutečnil na kosmodromu Xichang v jihozápadní provincii Sichuan.

Kromě podpory vysokorychlostního datového připojení, vysokopřesné navigace a možností takzvaného cloud computingu v budoucích vozidlech, automobilka uvedla, že její síť bude sloužit i dalším komerčním službám, jako je poskytování komunikačních služeb na zářijových Asijských hrách. Satelity mají provozní životnost pět let a rozloží se v zemské atmosféře bez zanechání vesmírného odpadu.

Čínským satelitním sítím dominuje armáda, ale v roce 2014 začala vláda povolovat soukromé investice do kosmického průmyslu. Od té doby se komerční společnosti, některé podporované místními vládami, spěchaly do tohoto sektoru, přičemž většina se zaměřuje na výrobu satelitů a zbytek se pokouší postavit malé nosné rakety včetně opakovaně použitelných raket. V současnosti je ve vesmíru asi 400 čínských satelitů.

Nejnovější články

Další články autora