Minulý rok zemřelo na silnicích 25 motorkářů. Bude letos lepší?

Na Slovensku přibývají zejména velké a silné motorky. Mnozí je řidiči přeceňují své schopnosti a poté plní policejní statistiky.

Začíná motoristická sezóna a v ní patří měsíce květen a srpen k těm, ve kterých přichází podle statistik většinou k největšímu množství nehod motorkářů. Podíváme-li se na uplynulý rok, tak podle policejních statistik se v něm stalo 302 dopravních nehod, které zavinili motocyklisté. Vezmeme-li v úvahu i nezaviněné nehody, tak o život v něm přišlo 25 motorkářů, vše řidiči. Představuje to meziroční mírný pokles tragických nehod motorkářů, v roce 2020 jich totiž v jedné stopě zahynulo 29, v čem je započítán i jeden spolujezdec, který nehodu motorky nepřežil.

Uvidíme, jaký bude rok 2022. V souvislosti s ústupem COVID-u však lze očekávat, že motorkářů na silnicích přibude a vzroste i počet jejich nehod. Následky bývají často fatální a odškodnění za škody na zdraví šplhají do vysokých částek. Jen pro zajímavost – při jedné například činily náklady na odškodnění téměř 1,7 milionu eur.

Podívejte se kdo, kdy a kde nejčastěji umírá na našich cestách
Při ní si řidič při vjíždění na hlavní silnici nevšiml motocykl a nedal mu přednost. Motorkářka do jeho auta narazila v plné rychlosti, proletěla vůz a následně skončila o několik desítek metrů dál. Utrpěla přitom mnohočetné zlomeniny, nejhorší však byla vážná zranění hlavy a krční páteře. Během dvou let se podrobila sérii operací a ačkoli zlomeniny se vyléčily, došlo k nezvratnému poškození mozku a postižená žena má těžké trvalé následky, včetně potřeby nepřetržitého ošetřování a výpomoci. Náklady na odškodnění, zejména na doživotní dorovnání jejího původního příjmu a na asistenci vyčíslila v tomto případě pojišťovna Uniqa na téměř 1,7 milionu eur.

Vedle chyb z nepozornosti, přecenění vlastních schopností a rychlé jízdě, která patří k nejčastějším příčinám nehod, zaviněným motorkáři, jsou zde však i technické problémy. Asi nikdo by to nečekal, ale při povinných technických kontrolách se ukazuje, že Achillovou patou motorek jsou brzdy. Ty tvořily více než polovinu ze všech zjištěných vážných a nebezpečných chyb. Potom následovaly nedostatky se světly a osvětlením, kterých byla z odhalených chyb více než čtvrtina. Kontroly motocyklů na STK během celého roku 2021 dopadly ale obecně lépe, než tomu bylo u aut. „STK-čkami“ neprošlo jen 8 procent motorek, zatímco v případě aut to bylo 13 procent.

Latest articles

Similar articles

Subscribe to our newsletter

Instagram